lauantai 23. tammikuuta 2016

Suosituksia Helsingissä

Kävin pitkästä aikaa thaimaalaisessa ravintolassa syömässä siskon suosituksesta. Jaan nyt suosituksen teillekin, sillä tykkäsin kovasti. Kyseessä on Thai Orchid Lönnrotinkadulla.

Edellisestä thaikkuravintolakäynnistäni on varmaan ainakin viisi vuotta, joten en oikein muistanut minkälaista ruokaa odottaa. Tuliset ruoat oli merkitty ruokalistaan ja pyrin valitsemaan niitä vähemmän tulisia. Alkuruoaksi otin grillattua tofua barbeque-kastikkeessa, koska olen ikävöinyt hyvin maustettua tofua työpaikkani lounaskeittiön ruokalistan vaihduttua. Nyt ikävöin sitä vielä enemmän, sillä tofu oli tosi hyvää.


Pääruoaksi valitsin paistettua riisinuudelia ja broileria hedelmäkastikkeessa ja sain vatsassani aikaan ähkyn. Annos oli iso ja ruoka niin hyvää, etten millään meinannut raaskia jättää osaa syömättä. Lopulta oli pakko antaa periksi.


Juomalistalta löytyi mango-passio-mojito, joka oli niin ikään namia. Ravintola oli mukavan viihtyisä, joten varmasti tulen käymään siellä vielä useasti uudestaan. Paikka on kuitenkin sen verran syrjäinen, että en olisi eksynyt sinne ilman suositusta.

Toinen suositus, jota olen myös ehtinyt jo jakaa eteenpäin on Ai Weiwein näyttely Helsingin taidemuseossa Tennispalatsissa. Ai Weiwei on kiinalainen taiteilija, joka on kritisoinut valtaapitäviä ja ottanut taiteellaan kantaa ihmisoikeuksien puolesta. Helsingin näyttelyn kaikki teokset on tehty puusta ja hän on käyttänyt töissään hyödyksi kierrätysmateriaaleja ja vanhoja huonekaluja.

Puu

Näin joulukuussa jossain lehdessä yllä olevan puun kuvan ja se innosti minut tulemaan katsomaan näyttelyn. Jokin puissa viehättää minua. Tämä valtaisa puu on koottu monesta eri puuyksilöstä, jotka ovat aikojen saatossa kuolleet pystyyn. Eri osien liittymiä ei ole pyritty peittelemään, joten lähemmin tarkasteltuna puu vaikuttaakin epäilyttävältä. Vähän samaan tapaan kuin ihmismäinen robotti.

Divina Proportio

Tämä on kaunis ikosaedri - muoto, joka on tuttu jalkapallosta. Ai Weiwein puusepät valmistivat teosta kaksi vuotta!

Valkoinen talo

Tämä teos on Qing-kauden koti Etelä-Kiinasta, jonka Weiwei on maalannut nykyaikaisella valkoisella maalilla. Rakenteet ovat edelleen vanhoja, mutta lopputulos häiritsevän nykyaikainen. Kiina hävittää kovaa vauhtia historiaa uuden tieltä.

Läpi
 
Läpi oli mielestäni näyttelyn vaikuttavin teos. Näyttelyssä teosta kuvattiin näin:
Teoksessa palkit ja pilarit työntyvät väkivaltaisesti antiikkipöytien läpi. Massiivinen mittakaava ja häkkimäinen rakennelma tuntuvat jopa uhkaavilta. Teoksen syntyaikaan Ai ryhtyi ottamaan aiempaa voimakkaammin kantaa politiikkaan. Ai ymmärtää, että ei voi taiteellaan muuttaa vallan rakenteita konkreettisesti, mutta hän voi tehdä ne näkyväksi. ”Taiteilijoilla ei ole mahdollisuutta päättää, millaisia ehtoja heille asetetaan, mutta he voivat kommentoida niitä.”
Sitaatti: Artist Profile, Autumn 2008, p. 56, http://Sherman-scaf.org.au/exhibition/ai-weiwei-under-construction/
Teokset olivat monimerkityksellisiä ja pidin siitä, että kaikista löytyi lyhyt kirjallinen esittely. Teoksissa sai myös rauhassa kävellä ja niitä sai tutkia vaikka miten läheltä. Seuralaiseni kysyikin yhdessä vaiheessa olinko huomannut, että näyttelyssä ei ollut ollenkaan 'ei saa koskea' -kylttejä. Harvinaista! En tiedä olisiko teoksiin saanut koskea. En uskaltanut kokeilla!

Olen iloinen, että tämä tärkeä kokoelma mielenkiintoisia teoksia esitetään Suomessa ja toivon, että moni ehtii nähdä sen. Näyttely on avoinna 28.2. asti, joten vielä sinne kerkiää!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!